Vad behöver du hjälp med?

Läs vanliga frågor Jag behöver support

Vanliga frågor och svar

  • Vad är SMART?

    Det är en intelligent app, som uppmuntrar och belönar hållbara och miljövänliga vardagsresor. Varje gång du väljer buss eller spårvagn framför att åka bil får du poäng. Att cykla eller gå ger ännu fler poäng. Appen bestraffar aldrig dåliga beslut, men ger poäng för det som är bra och positivt.

  • Var kan jag använder SMART?

    Du kan använder SMART i Göteborg, Stockholm, och närliggande städer! Vårt fokus är Västra Götalandsregionen, men varje stad i den lila regionen kan använda SMART och delta i våra utmaningar!


  • Varför ska jag använda SMART?

    Varje gång du går, cyklar eller åker kollektivt tjänar du poäng. Helt automatiskt. Du behöver alltså inte komma ihåg när du gick på bussen, hur länge du cyklade eller hur långt du gick – det sköter SMART automatiskt.

    Genom att göra smarta val, vara en del av leaderboard tävlingen, anta utmaningar som distribueras genom appen och bilda lag med dina vänner kan du samla ännu mer poäng – både till dig själv och andra. Du kan alltså utmana dina vänner, grannar, familj eller arbetskamrater och samla poäng tillsammans för din stad.

  • Behöver jag GPS och platstjänster?

    För att kunna mäta hur du reser och avgöra vilket färdmedel du använder behöver SMART tillgång till gps, rörelsesensorer, wifi och nätverkssensorer på din mobiltelefon. Plats- och rörelsesensorer behöver alltså vara påslagna om SMART ska fungera så bra som möjligt. Du kan ändra sensorinställningar via inställningar på din mobiltelefon.

    SMART är anpassad för att dra så lite batteri som möjligt under användning.

  • Varför ska jag samla poäng?

    De leaderboard poäng du samlat in ligger till grund för huruvida du vinner någon av de tävlingar som SMART används för. Du kan utnyttja poängen i SMART för att rabatter på produkter eller tjänster marknadsförda i reward shopen i appen. Vi kommer dessutom att släppa nya utmaningar regelbundet, där segraren vinner fina priser genom de poäng som du samlar.

    Utöver tävlingarna så kommer du att få 20 poäng för varje gång och cykelfärd och 20 poäng för varje kollektivtrafikresa. Poäng kan användas i reward-shoppen (kallad ”Belöningar” i  appen) för att ta del av erbjudanden. Lerum och Ale är specifika testområden där invånare även får tillgång till mobilitetstjänster och lokala erbjudanden.


  • Vilka tävlingar kommer genomföras under Res SMART tillsammans?

    Vi kommer att ha en Leaderboard tävling där du kan vinna priser genom att resa hållbart. Du samlar då också poäng för din stad, Stockholm eller Göteborg. Leaderboard tävlingen pågår under april, maj och juni. Under denna tävling kommer vi analysera deltagarnas resbeteende och skapa specifika utmaningar som deltävlingar under april, maj och juni Alla utmaningar som vi skickar ut till dig genom appen och du kommer också hitta dem hitta i appen. Vi hör gärna av dig via mail, Facebook eller Instagram, om du har idéer om utmaningar du skulle vilja delta i!

  • Min resa har blivit felloggad, vad göra?

    Oroa dig inte! Du kan åtgärda detta själv i appen.

    Gå in i menyn och välj Mina resor. Klicka på den resa som blivit fel. Nu får du upp alla uppgifter om den resan. Tryck på färdmedlet och ändra till det som stämmer. Du kan alltså enkelt ändra vilken typ av resa du tog. Ju fler gånger du korrigerar dina resor i SMART – desto smartare blir appen.

  • Kommer ni sälja mina uppgifter?

    Nej. Insamlad data kommer inte att spridas till någon extern part och vi kommer aldrig att sälja dina uppgifter. Vi kommer heller aldrig att fråga efter ditt telefonnummer eller kreditkortsinformation. Men om du vinner ett pris, kommer vi att skicka dig så att vi kan leverera priset till dig! Beroende på priset kan du behöva skicka en postadress eller telefonnummer till vår priskoordinator.

  • Vad kostar SMART?

    Appen är gratis för alla användare!

  • När visas mina resor i SMART?

    Smart samlar grunddata på din mobil och de data skickas till servern för analys. Det är där färdmedel osv fastställs. När analyserna är färdiga så läggs resan till i dina resor. Det kan ta lite tid innan dina resor visas i appen och det beror båda på tillgång till internet av din mobiltelefon samt hur många resor som totalt skickas till analysservern. I genomsnitt tar det 15 minuter efter din resa avslutades, men om du inte ser en resa efter en dag så kan du ta kontakt med oss och då kan vi analysera situationen tillsammans med dig.

Fler frågor? Vi hjälper dig.

Kontakta oss

Få hjälp online